Monday, August 1, 2011

Aku dan Ramadhan


masuk ni dah semester dua aku sambut bulan ramadhan dekat kampus, apa aku dapat ?? penat,haus, seks, mabuk ?? memang tak dapat. jalan tengah panas.. menyusahkan diri peluh-peluh nak pergi bazar. aku hidup sebagai manusia, siapa tak nak hidup senang. penat badan aku nak buat kerja amal ni. 

sepanjang aku jalan depan orang ramai, aku lagi suka berbekal kan "air setan" dan hembusan rokok winston. rasa kebal diri . nak tahan 12 ke 13 jam. air paip dekat tandas. bukan pilihan aku. apa nak malu, ada orang tegur. ada aku kisah kau sapa ? kau dah cukup bagus nak ceramah aku, sedar lah sikit, dalam ramai-ramai orang aku yang kau tegur.


punya ramai orang yang ada , tu pak imam, ustaz ada nak ambik tahu lepas ke masjid,surau ada nak balik rumah. dah tua tak sedar diri. kalu habiskan masa dekat masjid tu 24 jam tak apa. ni kedai kopi. mengalahkan bini dekat rumah bincang sebuk hal rumah tangga bulan ramadhan.


mana aku pergi tak senang duduk, ada je orang pakai serban putih datang semata-mata nak cakap


" adik datang surau adik solat tarawih bersama, boleh berbuka bersama"


aku kalu bab makan percuma. langkah kanan. makan free siapa tak nak. perut kenyang sarung selipar balik tidur. senang hidup.duit poket pun jimat.tak payah susah-susah aku minta mak bapak aku.selagi aku tak kacau hidup orang bulan puasa. hidup aku senang...









No comments:

Post a Comment