Wednesday, March 30, 2011

Pedoman dari Tingkat Tiga

Hello,

boleh la asangat kelas pukul 11,masuk kelas pukul 11.45 pagi yang kene tahan selama dua jam jugalah. Time tu juga campus aku musim hujan yang dah dua hari tak stop-stop,sampai amaran banjir tahap ketiga di keluarkan. Menarik ye arau ni benda ni la. Time masuk kelas dengan muka selamba datang lambat. Pagi tu jugalah aku tak mandi, just gosok gigi basuh muka je. Tahap sejuk melampau la juga.

Yang nak di cerita bukan pasal banjir dekat campus,aku lagi tertarik time kelas ctu dalam kelas tu. Terdetik jugalah bila ustazah cakap pasal paa siapakah kamu marah, kenapa orang atau kepada pencipta nya.

Bila seorang suami yang pulang dari kedai yang membeli buah tembikai kemudian disapa isterinya dan menjamu tembikai tersebut

"ish kenapa rasa buah ini tawar? Abang tidak tahu memilih mana satu buah yang manis? Tawar dan tidak rasa manis langusung."
"adakah kamu menyalahkan aku kerana tembikai itu tidak manis?"
"kerana aku juga telah meminta kepada penjual untuk memilih tembikai yang manis?"
"dan adakah kamu salahkan penjual tersebut,kerana penjula itu juga tidak mahu menjual tembikai yang tawar rasanya?"
"sebaliknya kamu menyalah kan penciptanya,kerana tembikai itu tidak manis dan rasanya tawar"

terdetik hati bila fikir , tak ada manusia yang sempurna untuk kita menghitung atau menyalahkan ciptaan tuhan. Sebagaimana,bila aku sendiri pandang keluar,hujan yang tak henti-henti. Ada juga segolongan manusia menganggap hujan ni membebankan hidup mereka.

P/s hati manusia Allah s.w.t menciptakan ia serupa , tapi kententuan kaumnya sendiri untuk membentuk sifat keperibadiannya.

1 comment: