Sunday, May 15, 2011

Seperti Dulu

Dulu kau merupakan orang yang paling rapat, sayang dan orang yang selalu aku mengharap berdamping dengan aku dan sentiasa bersama dengan aku. Tapi tidak seperti dulu. Orang tak boleh membezakan perkara dulu dengan kehidupan kita jalani selama ni. Kemana saja antara aku dan engkau pergi, tidak pernah jauh dari se inci. Ibaratkan hidup aku dan kau air yang di cincang tidak terputus. Sebagai mana hubungan yang intim selama ni kita bina tanpa pengetahuan orang lain. Dulu merupakan dekat manis yang sepanjang perkenalan.

Even membuatkan hati ni merasakan malu bila sesuatu perkara yang membuat kan hati ni terdetik terus membuak buak perasaan kasih dan sayang yang timbul. Kadang bila mendagu kan kepala dia luar tingkap. Ibarat sebuah filem yang berputar terbayang bermain di kepala bila mengenang kan sesuatu yang dulu berlaku di antara kita. Mahupun senyuman yang selama ini tidak di jangka melebar panjang di bibit bibir aku sendiri.

Orang kata kita tidak tahu, selama mana rasa bahagia tu boleh bertahan, selama mana dia boleh hadir dalam diri kita dan sejauh mana kehidupan itu boleh pergi. Tapi semua soalan yang kita tertanya selama ini . Sudah pun terjawab. Tapi siapa sangka. Kehidupan yang sengsara di iringi harapan yang tinggi bagi membaiki ke hidupan diri sendiri termasuk aku sendiri. Biarpun hari silih berganti, hati aku tidak pernah berpaut pada yang lain melain kan kau seorang. Bagai mana caranya aku sendiri inginkan seperti dulu. Tapi Allah s.w.t terkurniakan sifat semula jadi bagi setiap hakikat seorang manusia yang bernama kaum adam dan hawa di buka muka. Mempunya sifat yang ego pada seseorang manusia.

Aku dan kau tak banyak perbezaan, Kadangkala kita sendiri yang tidak mengaku yang di antara kita mempunyai persamaa yang sama. Perasaan cemburu dan iri hati sering menjadi teman hidup antara kita sendiri yang berpura-pura dari sebalik isi hati yang terbuku dan di pendam. Ingin kan seorang manusia dikurniakan akal dan fikiran untuk berfikir seseorang yang bernama MANUSIA. Ibarat batu sebesar sebiji guli sukar di pecah kan menjadi contoh mudah antara kau dan aku dalam kehidupan yang di jalani baru-baru ini.

Aku berdoa dan berharap sesuatu yang mengubah terhadap diri kau dan tidak lupa diri aku sendiri. Tidak bermakna perkataan yang di tulis menunjuk kan kau seorang yang bersalah. Tapi doa di panjatkan antara kau dan aku di pertemukan semula SEPERTI DULU. Aku tahu , dan kau juga tahu. Tiada manusia yang ingin menjadikan dirinya sebagai boneka dalam kehidupan dan bergelumang dalam perasaan hati yang hitam yang mencari hala tuju yang di cari.


by M.A

No comments:

Post a Comment