Thursday, April 7, 2011

Manusia Laknat




yaw,

Manusia mana yang tak benci orang yang menipu bertopeng kan iblis. Hati ibarat di tusuk bila kita tahu orang yang kita percaya ,  yang kita sendiri mampu berubah yang boleh berubah jadi lebih baik. Seandai nya hidup manusia ni boleh mengeluarkan satu keputusan yang tepat dari segi menilai orang lain. Itu lah satu benda yang kita sendiri tak ragu-ragu untuk memilih benda yang paling penting dari segi menilai kawan.  Tapi wujudnya tuhan mencipta makhluk ye dengan mergurniakan akal dan fikiran untuk kita berfikir antara  satu kesan yang buruk dan baik dalam selingan hidup yang kita jalani . Istilah paling mudah untuk makluk yang ada di bumi ni " hukum karma".

Rasa menyesal tak sudah bila hidup di perkotak-katik kan benda yang sama, rasa hidup ni di pukai , bila di beri betis , inginkan peha . Kalu boleh terasa diri dah besar kepala bila di belai ,di manja kan , tambah di jaga macam bayi yang baru lahir. Kadang manusia mana tak mahu melihat orang lain berubah. Sampai satu saat, benda yang sama yang membuatkan hati orang lain rasa sakit hati ,terasa  hidup di pijak - pijak. Hati sapa tak terbakar bila nampak depan mata, apa yang di lakukan, apa yang sedang di perkatakan. Janji kosong dan sekadar perkataan yang keluar dari bibit hanyalah kata-kata palsu yang dapat di ungkap kan.

Memang betul orang kata, manusia mana tidak melakukan kesilapan. Hakikatnya manusia hanya mampu bertahan dengan sikap manusia yang lain hanya tiga kali. Kalu selebihnya , itulah manusia yang paling tidak mempunyai perasaan yang rasa di permain kan dan di abdikan kepada orang lain. Rasa hina bila dapat tahu ada manusia yang selama ni masih mengejar kan harta yang di miliki, paras rupa. Bukan hati dan keturunan yang di pilih bagi menajadi manusia yang ingin menjadi lebih baik dan sempurna.


p/s  terima kasih T.K iblis 

1 comment: