Wednesday, April 6, 2011

Hikmah


Kalu kita sendiri ungkapkan perkataan hikmah tu seluas bidang yang kita sendiri maksud yang kita faham, pengajaran yang kita dapat ,tapi kita sendiri tak tahu bila. Macam mana benda tu datang , macam mana hikmah itu hadir. Tapi kita sendiri faham hikmah yang terjadi terhadap diri kita atau orang lain. Even kita buat baik dengan berniat buruk dekat orang lain. Dari istilah lain yang kita faham hikmah ni betul-betul melibatkan soal kehidupan kita yang kita sendiri jalani.

Kadang kita berbuat baik dengan orang lain, tapi orang sangka kita di salah sangka dengan orang lain, buat la macam mana pun orang tetap memandang satu benda yang buruk terhadap diri kita. Sedangkan kita hanya mampu menutup mulut. Yang selama belajar tak bermaksud kalu kita diam kita sendiri tahu. Tapi ada HIKMAH sebalik diam. Keluh hati ni kalu kita sendiri nak sesuatu benda untuk orang lain memahami diri kita. 

Penantian hikmah tu yang kita tunggu-tunggu tak tahu bila muncul ? bila akan tiba ? macam mana hikmah tu datang dalam hidup kita ?  Kadang layanan yang baik juga orang sangkakan itu lah layanan yang paling hanya untuk memenuhi ruang yang di kategorikan sebagai " tiada motif " Istilah paling mudah orang kata. Tak tegur salah , tegur pun salah. Kadang benda yang wujud dan kita nampak tak semestinya boleh sampaikan dengan jelas.

1 comment:

  1. HIKMAH??sume org faham ke ape mksd hikmah??kalo dorang sume faham msti xkan ade yg mengeluhkan.. :)

    ReplyDelete